postheadericon 1969 A.H.Sprite Mk I [IV] (Miss Foster)

Racerhistorie: Bilen har kørt løb på danske og udenlandske baner fra juni 1982.


“Miss Foster” blev bygget i små etaper fra 1983-1987 (med indlagte pauser).

Grundlaget var en ’69 Sprite, som fik flip-front og bagende i glasfiber – begge dele fra en MK 1 vel at mærke. Det lidt specielle var, at den fik lov at beholde folde-kaleschen og den tilhørende karosserifacon bag kaleschen fra MK 4. Derfor navnet “Miss Foster” (misfoster), da denne hybrid selvfølgelig aldrig er fremstillet originalt.

“Miss Foster” var den første kendte Spridget der blev ombygget med forstøddæmpere fra en MGB. Dette gav en mærkbar stabilitet i forvognen grundet de to i stedet for kun en enkel øverste svingarm.

Derudover havde den bl.a. Ford Cortina MK 1 bagtøj m. ZF-spær, close ratio gearkasse med ligeskårne tænder, skråtstillede føringsarme på bagakslen, justerbar camber på forvognen og køler fra en Audi 100.

Til baneløb benyttedes Avon- og Dunlopslicks på 7″ fælge.

Da teamet i august 1987 skulle til at tage afsted til Ring Djursland til Miss Fosters jomfru-løb, var hun udstyret med en vild turbo-motor. Noget gik desværre galt lige før læsningen,da en sidste prøvetur med MG-klubbens daværende formand,Preben Bille-Brahe, i passagersædet sluttede brat, da noget nylon i indsugningssystemet simpelt hen smeltede og vi ikke var til at redde på stående fod.

Vi tog derfor et topstykke, indsugnings- og udstødningsmanifold, karburator osv. med i servicevognen, og vel ankommet til Ring Djursland brugte jeg og mit pit-crew, Claus Porse Jensen, hele natten på at bygge bilens motor om fra turbo til normalt aspirerende. Vi var færdige præcis kl. 7:00 lørdag morgen. Det viste sig desværre, at vi i skyndingen havde taget det forkerte topstykke med (for små ventiler), så der ikke var det optimale antal hypper.

“Miss Foster” lod sig nu ikke slå ud af dette, hun kørte bl.a. hurtigste tid generelt i slalom, foran bl.a. MGBGTV8, Morgan, Lotus 7 og Mallock, ligesom hun tog næstbedste startposition til heatene. Hun vandt da også det første heat og blev nr to i det andet.

Senere på året vandt hun bl.a. manøvreprøverne i TV-byen, udstyret med en full-race 948cc motor fra Lenham’en.

Bilen blev solgt i slutningen af 80’erne til Finn “Fætter” Olsen på grund af tidernes ugunst.

Finn er stadig ejer af bilen, og i skrivende stund (sommer 2010) er bilen under ombygning til noget nær standard hvad angår for- og bagtøj samt instrumenpanel mv., og det er planen at få den synet og indregistreret om et års tid eller så. Det bliver spændende atter at se den på gaden!

En del af racerstumperne er generhvervet i forbindelse med den igangværende ombygning, og en del af disse stumper sidder nu på teamets 1967-Midget.

Jeg har naturligvis forsøgt at få lov til at købe bilen tilbage, men det var desværre lukket land. Til gengæld fik jeg lov til at købe Finns MGB Roadster 1966.

– Bjørn


Vi beklager billedkvaliteten – alle billeder fra før 2000 er indskannede fra mere eller mindre falmede papir-fotos. Klik på et foto for at se galleriet i fuld størrelse:


Send en kommentar

*

Kategorier
Annoncer

Warning: include(BL/ADS/2058.php): failed to open stream: No such file or directory in /mounted-storage/home161/sub009/sc34139-ANCH/wpdk/wp-content/plugins/samsarin-php-widget/samsarin-php-widget.php(97) : eval()'d code on line 4

Warning: include(BL/ADS/2058.php): failed to open stream: No such file or directory in /mounted-storage/home161/sub009/sc34139-ANCH/wpdk/wp-content/plugins/samsarin-php-widget/samsarin-php-widget.php(97) : eval()'d code on line 4

Warning: include(): Failed opening 'BL/ADS/2058.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php5/:.:/home160c/sub009/sc34139-ANCH/_include/') in /mounted-storage/home161/sub009/sc34139-ANCH/wpdk/wp-content/plugins/samsarin-php-widget/samsarin-php-widget.php(97) : eval()'d code on line 4