postheadericon Teamets historie

Motto: Fart har sjældent slået nogen ihjel – pludselig at holde stille, det er det, der får ram på dig!

Team Bearcraft blev stiftet i maj 1982 i forb. med MG-klubbens race-weekend på Ring Djursland senere samme år. (Egentlig er det væsentligt ældre, men navneskiftet kom på dette tidspunkt, og en ny æra startede, da det også var på dette tidspunkt teamet begyndte at beskæftige sig med MG’er og andre klassiske sportsvogne)

Det var vist “Busser” der fandt på at kalde mit tuningsarbejde – eller resultatet af det – for “bearcraft”, hvilket kan oversættes til noget i retning af “Bjørne-magi” :-)

På dette tidspunkt lå min motorsportsinteresse mest i rally, og jeg havde ejet og kørt en hel del rallybiler, herunder bl.a. VW-boble (jeps!), VW Golf GTI Mk1, Opel Kadett GT/E, Sunbeam Avenger GT, Ford Escort, Toyota Corolla 0g Simca Matra.

Jeg havde besluttet at koge ned på rally-aktiviterne. En aften efter øvning (jeg spillede lidt musik med bl.a. “Busser” og hans bror Preben), gav jeg, efter anmodning, brødrene en tur i co-driver-sædet på min daværende rally-bil (Chrysler Avenger), på en parkeringsplads i nærheden af Islev Bio.

Brødrene havde ofte fortalt om deres engelske sportsvogne og hvor godt de kørte, og jeg havde lidt provokerende svaret, at enhver familiebil kunne bringes til at køre væsentlig bedre på en uges tid.

Efter den lille prøvetur var de begge vildt benovede over, at en “kone-bil” som en Sunbeam kunne bygges om til at køre på denne måde (den fik ikke for lidt med håndbremsevendinger, donots på spæret o.s.v.), og de måtte også hårdt presset indrømme, at en standard MGB ikke nåede denne rallybil til sokkeholderne mht. køreegenskaber.

Nu ville de havde at jeg skulle “pille ved” deres sportsvogne, så de kunne komme til at køre på samme måde eller endnu bedre. da de jo havde bedre forudsætninger (bedre vægtfordeling mv.).

For at gøre en meget lang historie lidt kortere, så endte det hele med, at jeg en måneds tid senere (på min 30-års fødselsdag, nogen skal jo give gode gaver), forærede mig selv en Midget Mk3 fra 1969. Bilen var den næstsidste bil der var tilbage hos “Strandvejens Sportsvogne” i Hellerup (ejeren var ved at afvikle forretningen og gå på pension).

Den kostede 25.900,- men efter hårde forhandlinger fik jeg den for 20.000,- fordi den kun gik på 3 cylindre (hvilket sælgeren stillede sig uforstående overfor), og jeg frygtede, at det kunne betyde fx en brændt ventil med deraf følgende topstykke-reparation. Det vist sig efterfølgende at være et defekt tændrør :-)

I løbet af en halv dag var jeg faldet for charmen og personligheden ved en åben engelsk sportvogn.

Nogle uger efter var der manøvreprøver på P-pladserne ved Bella-Centret på Amager. “Busser” og Preben, og deres ven Gunnar Gad, havde overtalt mig til at stille op her, og endelig ikke fortælle, at jeg på dette tidspunkt var i ret skrap træning som rally-kører. Midget’en var stadig 100% standard uden krængningsstabilisator og med den tunge stål-snude, og det eneste jeg havde skruet på den var udskiftning af en enkelt støddæmper (jeg kunne ikke nå at skaffe et par ens) og alm. trimning af motoren.

Udstyret med en ældgammel styrthjelm model “scooter-med-læder-skygge” og dertil hørende gamle motorbriller, præsenterede jeg mig for den daværende formand for MG-klubben, Preben Bille Brahe (som senere er blevet en rigtig god ven) som var prøveleder, og spurgte om man kunne få lov at prøve at køre. Jo, det kunne jeg da godt. Jeg fik lov at starte sidst, så jeg lige kunne “se hvordan man gjorde”.

Der var en del MG’er der kørte først, heriblandt et par skrappe Midget’er ved “hele udstyret” i form af dobbelte Webere, skrappe knastaksler, vilde udstødninger og opstammede undervogne. Jeg fik bl.a. et foredrag af Peter Licht-Larsen, som fortalte mig passioneret om sin bil og dens tuning (nu Team Bearcrafts 1967 MG Midget), ligesom han rådede mig til at tage det stille og roligt i starten, og så fyre den lidt mere af, når jeg havde vænnet mig til sådan nogle manøvreprøver (i øvrigt normalt et rigtig godt råd).

Nå, jeg kiggede på mens de hårde drenge kørte. Der var hård kamp og det var ganske få tiendedele der skilte de forreste 3-4 kørere. Der var på denne prøve en del 180-graders vendinger, og jeg bemærkede, at alle kørere forblev i 2. gear efter disse, selv om 1. gear syntes at være det korrekte valg. Adspurgt svarede de, at det var fordi en MG var udstyret med en gearkasse uden syncromesh i 1. gear.

Nå, det blev endelig min tur. Jeg havde lagt mærke til, at der var en anelse sand ovenpå asfalten de fleste steder, så jeg kørte full speed hen mod 180-graders-vendingerne, bremsede kortvaringt hårdt med hjulblokade, og i samme sekund vred jeg den i 1. gear og slap bremsen igen, uden at gasse op. Denne teknik bevirkede 2 ting: Bilen kunne uden problemer sættes i 1. gear og når man slap bremsen igen og styrede ind i svinget, fortsatte baghjulsblokeringen et lille stykke tid, nogen lunde svarende til en håndbremsevending.

Jeg kom i mål flere sekunder foran den hidtidige etter, og formanden stod småmåbende og rystede stopuret. Jeg var flad af grin, og måtte – for at skjule dette – skynde mig lidt væk.

Jeg vandt selvfølgelig manaøvreprøverne stort, “Busser”, Preben og Gunnar var i højt humør – men jeg var blevet uvenner med en del kørere i MG-klubben, de følte sig simpelt hen udmyget. Det var – set i bakspejlet – måske nok lidt for sjovt et stunt. Men tilbage stod dog, at de alle havde fået læsterlige bank af en standard Midget 1275. Til gengæld satte denne oplevelse nye standarder for, hvordan man kørte race i MG-klubben i årene efter.

(Fortsættes… når jeg finder tiden)

– Bjørn


Vi beklager billedkvaliteten – alle billeder fra før 2008 er indskannede fra mere eller mindre falmede papir-fotos. Klik på et foto for at se galleriet i fuld størrelse:


Kategorier
Annoncer

Warning: include(BL/ADS/2058.php): failed to open stream: No such file or directory in /mounted-storage/home161/sub009/sc34139-ANCH/wpdk/wp-content/plugins/samsarin-php-widget/samsarin-php-widget.php(97) : eval()'d code on line 4

Warning: include(BL/ADS/2058.php): failed to open stream: No such file or directory in /mounted-storage/home161/sub009/sc34139-ANCH/wpdk/wp-content/plugins/samsarin-php-widget/samsarin-php-widget.php(97) : eval()'d code on line 4

Warning: include(): Failed opening 'BL/ADS/2058.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php5/:.:/home160c/sub009/sc34139-ANCH/_include/') in /mounted-storage/home161/sub009/sc34139-ANCH/wpdk/wp-content/plugins/samsarin-php-widget/samsarin-php-widget.php(97) : eval()'d code on line 4