Arkiv over ‘1967 MG Midget’:

postheadericon Ny hardtop

Works HardtopSå fik jeg købt ny hardtop til Midget-raceren. Den har indtil nu kørt med en Bermuda-hardtop, venligt sponseret af Finn “Fætter” Olsen, men jeg synes stadig at den eneste rigtige hardtop til en Midget er works-style.

Faktisk købte jeg to, da Palle både havde en lettere bombet (men lettet for flere kg) og en der var lidt mere i orden.

Samtidig så jeg lige Palles værksted med bl.a. Midget 1100 racer og en MGB der med tiden skal være state-of-the-art racer i 65-klassen. Og et velforsynet reservedelslager – spændende.

 

Palle er virkelig seriøs med sine racere – men heldigvis uden at blive fanatisk!

Det skal blive spændende at se, hvor langt oppe han får placeret bilen og sig selv i årets DM i ’65-klassen.

Du kan læse om Palle og hans biler på hans blog her.


postheadericon Split-DellOrto

Jeg har i forvejen et sæt split-Webere til MGB, og i dag fik jeg så mine olierede fingre i et sæt split-DellOrto karboratorer til Midget.

Både indsugningmanifold og tragte er drejet ud af et enkelt stykke aluminium. Lækkert!

Også speedertrækket ser godt ud, små kuglelejer på den lange aksel og forberedt for dobbelt speederkabel.

Sættet er fremstillet af en tidligere F1-mekaniker, så kvaliteten er vist OK.

Karburatorerne ser desværre ud til at have nogle fejl, men de sættet skal nok komme til at køre fint!

Det er nu ikke fordi man får forfærdelig mange flere heste ud af disse end man gør af en almindelig Weber eller DellOrto i 45 mm, men lidt har jo også ret – og vildt ser det ud.

Det er lidt meget vægt at hænge i to bolte i den ene ende, så jeg kommer nok til at fremstille noget støtte til dem.


postheadericon 1. plads i MG-klubbens M-prøver

Racer-Midget 1967Manøvreprøver på Køreteknisk Anlæg i Maribo, 09.05.2010

Da presenningen blev lagt over Midget’en efter sidste løb i 2009 havde jeg egentlig besluttet, at den skulle have en ordentlig omgang i år, inden den skulle ud at køre igen.

Motor og gear kørte nogenlunde perfekt, men efter en kummerlig tilværelse i omkring 20 år i div. utætte garager og lader, er karossen noget “slidt”, bøsningerne i undervognen nærmest fraværende – og en gang lak ville unægteligt pynte.

Nu blev det jo en rigtig lang vinter, og dette samt et par andre projekter gjorde, at det først blev en uges tid inden løbet i Maribo, at jeg fik kigget lidt på den gamle racer.

Motoren startede efter 10-12 forsøg, og kun en tydelig gråblå røgsky afslørede, at stemplerne efterhånden er ved at være lidt for små til cylindrene.

Et kig nedenunder afslørede, at de omkring 25 år gamle bagstøddæmpere ikke havde kunnet klare mosten i Albertslund i november (det var måske derfor den lettede det ene baghjul et par gange), specielt den højre var gavmildt garneret i egen olie.

Heldigvis havde Peter “Pemo” Mogensen et par brugte Spax’er liggende, og efter lidt rustløsner og en del varme kom de gamle af og de “nye” på, og det var hvad jeg nåede at lave ved bilen inden løbet.

Well…. næsten – for jeg nåede nemlig også at køre udstødningen på med et tydeligt brag, da den skulle op på traileren. Nå, dagen oprandt og vi mødtes
nogle stykker (alt for få, formodentlig på grund af vejret) til en god dyst i Maribo.

Bent og Rudolf havde til min store forskrækkelse fået en idé; de første 2 prøver inkluderede baglæns slalom (ja, i bak-gear!) og bakning ind i garage.

Det lyder jo ikke i sig selv specielt svært, men forestil dig at du sidder i et racersæde med nakkestøtte, solidt fastspændt i en H-sele, og at bilen er iført hardtop med forholdsvis ugennemsigtig bagrude – og at motoren er en hysterisk racertunet sag, der nægter at gå bare tilnærmelsesvist rent under
3.000 omdr/min.

Jeg besluttede mig derfor for at køre 100% efter spejlene og det gik da også, jeg ved dog ikke hvor mange sekunder jeg tabte her. Til gengæld tabte jeg det meste af udstødningen (grundet ovennævnte trailer-uheld), men fik dog bundet det meste op med ståltråd.

Værre var det lige ved at gå for en ganske nybagt BGTV8-ejer, som allerede få meter inde på den første prøve (ca. så langt som man kører til man skifter til 2. gear) kom i slinger, men heldigvis fik reddet situationen efter en tur op på en jordskråning.

Resten af prøverne var heldigvis mere brugervenlige for ældre, stivnakkede herrer i gamle biler, og det lykkedes mig åbenbart at indhente det forsømte, for jeg vandt klassen og generelt.

Vi der kom og kørte eller blot så på, havde en herlig søndag eftermiddag – kold men heldigvis tør. Næsten alle vogntyper var repræsenteret, lige fra T-typer til FWD.

DU burde også komme til manøvreprøver og lære din MG bedre at kende under betryggende forhold! Ses vi i Albertslund til efteråret?

Stor tak til Bent og Rudolf, som utrætteligt arrangere vores prøver og står i al slags vejr og tager tider, stiller baner op osv.


Kategorier
Annoncer

Warning: include(BL/ADS/2058.php): failed to open stream: No such file or directory in /mounted-storage/home161/sub009/sc34139-ANCH/wpdk/wp-content/plugins/samsarin-php-widget/samsarin-php-widget.php(97) : eval()'d code on line 4

Warning: include(BL/ADS/2058.php): failed to open stream: No such file or directory in /mounted-storage/home161/sub009/sc34139-ANCH/wpdk/wp-content/plugins/samsarin-php-widget/samsarin-php-widget.php(97) : eval()'d code on line 4

Warning: include(): Failed opening 'BL/ADS/2058.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php5/:.:/home160c/sub009/sc34139-ANCH/_include/') in /mounted-storage/home161/sub009/sc34139-ANCH/wpdk/wp-content/plugins/samsarin-php-widget/samsarin-php-widget.php(97) : eval()'d code on line 4